Wednesday, December 22, 2010

mukmin yang kuat

mcm mane kita nk jadi mukmin yg kuat...??
itu lah masalah yg dihadapi nye skarg..
kehidupan kita yg sementara neh mestilah diisi dgn kebahagiaan dan juge kesejahteraan..
tapi, bkn sng utk kite nk mengisi nya..
kiter kne perkukuhkan iman kita..ibadat n ketakwaan dlm diri kiter..
tujuan kiter hidup kat dunia neh adalah utk mnjadi muslimin dan mukminin yg beriman..
aku sendiri sdg melatih diri aku utk mnjadi mukminat yg beriman..
aku sungguh mengagumi seorang sahabat permpuan ku,yg mne kami prnh 1 class tyme skola..
aku kagum sbb dye sgt arif ttg hal2 agama..
stiap bait kata2 dye, pnulisan blog dye bwat aku rse kagum..
dan semerta aku rse kerdil brda di antara nya..
kdg aku terfikir aku trgin nk jd mcm die, tp boleh kah aku..??
dah pndai sgt ke aku pasal hal2 agama neh..??
prsoalan2 mcm neh lah yg aku nk usir dri pmikiran aku..
never say no lah alin..
kite sume boleyh bwat, xde ap yg xboleh..
cume kita kne usaha lebih..
usaha beserta doa, minta kpd Allah agar diri ini mnjdi seorg muslimah sejati..
dan yg plg pnting apa sklalipun yg kita bwt, mestilah kita ingat kpd Rabb-nya (Allah)..
kita mestilah berpndukan landasan iman nya..
InsyaAllah..
Allah cipta kn kiter kat dunia neh sume sme je, cume yg membezakan nye hnyalah amalan kiter..
jd amalan itulah yg menentukan siapa diri kita..
Nabi pun pernah bersabda yang bermksud: "Tidak ada orang yang lebih mulia di sisi Allah drpd seorg mukmin"
jd nye, pghayatan dlm islam tuh kne ade bila kita nk memperoleh utk mnjadi mukmin yg kuat..
"Ketahuilah bahawa berapa bnyak org pakaiannya putih, tp kotor agama nya
dan berapa banyak yg berasa mulia hari ini, ttpi terhina dan sia2 hari esoknya"
masyaAllah...

No comments:

Post a Comment